บทคัดย่อภาษาไทย
การวิจัยนี้เป็นการวิจัยและพัฒนา
มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1)
ศึกษาข้อมูลพื้นฐานและความต้องการในการสร้างชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ 2) พัฒนารูปแบบการสร้างชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพเพื่อเสริมสร้างความสามารถในการจัดการเรียนรู้เชิงรุกของครูที่ส่งเสริมทักษะการคิดขั้นสูง 3) ประเมินประสิทธิผลของรูปแบบฯ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย
ประกอบด้วย ครูจำนวน 24 คน และนักเรียนจำนวน 222 คน ของนักเรียนโรงเรียนโนนโพธิ์ศรีวิทยาคม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย
ประกอบด้วย แบบสอบถามข้อมูลพื้นฐานและความต้องการ แบบประเมินการพัฒนารูปแบบ
แบบทดสอบวัดความรู้ความเข้าใจในกระบวนการทักษะการคิดขั้นสูง
แบบประเมินความสามารถในการเขียนแผนการจัดการเรียนรู้เชิงรุก
แบบประเมินความสามารถในการจัดการเรียนรู้เชิงรุก แบบประเมินความพึงพอใจ แบบสัมภาษณ์
และแบบทดสอบวัดความสามารถของนักเรียน การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณด้วยค่าร้อยละ
ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
การเปรียบเทียบค่าเฉลี่ยคะแนนก่อนและหลังการทดลองด้วยสถิติ paired t-test ส่วนข้อมูลเชิงคุณภาพ ใช้การวิเคราะห์เนื้อหา (Content
Analysis) ผลการวิจัย
พบว่า
1.ข้อมูลพื้นฐานในการสร้างชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพ
อยู่ในระดับปานกลาง และความต้องการในการสร้างชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ
อยู่ในระดับมากที่สุด
2.รูปแบบการสร้างชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพ
มีชื่อว่า “Co–VILE Model” ประกอบด้วย หลักการ วัตถุประสงค์
ปัจจัยสนับสนุน และกระบวนการหลัก 4 องค์ประกอบ ดังนี้
องค์ประกอบที่ 1 การสร้างวิสัยทัศน์ร่วมกัน องค์ประกอบที่ 2 การจัดการเรียนรู้สู่นักเรียนร่วมกัน
ดำเนินการตามรูปแบบการศึกษาชั้นเรียน มี 6 ขั้นตอน ดังนี้ 2.1)
การกำหนดปัญหา 2.2) การวางแผนบทเรียน 2.3) การสอน 2.4) การปรับปรุงแก้ไขบทเรียน 2.5)
การสอนตามบทเรียนที่แก้ไขแล้ว 2.6) การแลกเปลี่ยนเรียนรู้ องค์ประกอบที่ 3 การเรียนรู้ร่วมกัน และองค์ประกอบที่ 4 การสะท้อนผลการปฏิบัติร่วมกัน 3.ประสิทธิผลของรูปแบบการสร้างชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ:
ตัวแปรทุกด้านสูงกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p-value<0.001)
คำสำคัญ: การสร้างชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ, การจัดการเรียนรู้เชิงรุก, ทักษะการคิดขั้นสูง
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
This
research is research and development with the objectives to: 1) study basic
information and needs for creating a professional learning community. To strengthen teachers' ability to
organize active learning that promotes higher-order thinking skills 2) Develop
a model for creating a community of professional learning to strengthen
Teachers' ability to organize active learning that promotes higher-order
thinking skills 3) Evaluate the effectiveness of the model for creating a
professional learning community to strengthen teachers' ability to organize
active learning that promotes higher-order thinking skills. The sample
group consisted of 24 teachers and 222 students at Nonphosri Witthayakhom
School. The research tools consisted of a questionnaire regarding basic
information and needs. Model development evaluation form A test to measure
knowledge and understanding of higher-order thinking skills. Assessment of the
ability to write active learning plans Assessment of the ability to manage
active learning Satisfaction assessment form, interview form, and student ability
test Quantitative data analysis using percentage, mean, and standard deviation
statistics. Comparing the mean scores before and after the experiment with
paired t-test statistics, the significance level was set at 0.05. Additionally,
the qualitative data. Analyzed using content analysis (Content Analysis). The
research results found that
1. Basic information for creating a professional learning
community is at a moderate level, and the need to create a professional
learning community is at the highest level.
2. The model for creating a professional learning
community is called the “Co-VILE Model,” consisting of principles, objectives,
and supporting factors. and the main process has five components, as follows:
Component 1: Creating a shared vision (cooperation vision) Component 2:
Organizing learning for students together. Cooperation Instruction is carried
out according to the classroom study model (Lesson Study), with six steps as
follows: (2.1) Problem determination 2.2) Lesson planning 2.3) Teaching 2.4)
Lesson revision 2.5) Teaching according to the revised lesson 2.6) Learning
exchange Component 3: Cooperation, Learning, and Component 4: Reflection on the
results of joint practice, Cooperation Effect.
3. Effectiveness of
the model for creating professional learning communities: all variables were
significantly higher than before the experiment. (p-value<0.001)
Keywords: Professional learning community, Active learning,
Advanced thinking skills
|